Ο γιατρός αποστολών στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστροναυτών αλλά και ο πρώτος Έλληνας που ολοκλήρωσε επιτυχώς όλα τα στάδια επιλογής αστροναυτών, κατακτά μια ακόμα πρωτιά. Ο Αδριανός Γολέμης θα γίνει ο πρώτος Έλληνας αστροναύτης που θα σταλεί στο Διάστημα.
Για πρώτη φορά στην ιστορία, ένας Έλληνας πολίτης πέρασε το κατώφλι του Ευρωπαϊκού Κέντρου Αστροναυτών στην Κολωνία, σηματοδοτώντας μια κορυφαία στιγμή για την εγχώρια επιστημονική κοινότητα. Ο Αδριανός Γολέμης είναι ο πρώτος Έλληνα αστροναύτης που θα σταλεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Η εκτόξευση αναμένεται να γίνει εντός της επόμενης διετίας και η αποστολή θα διαρκέσει έως τρεις εβδομάδες, αποτελώντας μέρος της νέας Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος, που έχει ως ορίζοντα το 2035.
Ο Αδριανός Γολέμης θα εκτελέσει πειράματα και τεχνολογικές επιδείξεις που έχουν προταθεί από δεκάδες ελληνικές ερευνητικές ομάδες, φορείς και πανεπιστήμια, ελληνικές εταιρείες θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν καινοτόμες λύσεις σε συνθήκες διαστήματος, θα συλλεγούν πολύτιμα δεδομένα που θα αξιοποιηθούν για εφαρμογές και περαιτέρω έρευνα, ενώ παράλληλα υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης πολύτιμων συνεργασιών με διεθνείς εταίρους.
Αδριανός Γολέμης, ο γιατρός του Διαστήματος
Ο Αδριανός Γολέμης σπούδασε Ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και παρακολούθησε το Master on Space Studies στο International Space University (ISU) του Στρασβούργου.
Το 2014 επιλέχθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (European Space Agency – ESA) στο πλήρωμα του Σταθμού Concordia στην Ανταρκτική. Εκεί εργάστηκε για ένα έτος σε συνθήκες πλήρους απομόνωσης ως ιατρός-ερευνητής σε μελέτη της επίδρασης ακραίων συνθηκών διαβίωσης στον ανθρώπινο οργανισμό και την ψυχολογία.
Στη συνέχεια εργάστηκε ως γιατρός σε κλινικές μελέτες για το Διάστημα στο γαλλικό Ινστιτούτο Διαστημικής Ιατρικής και Φυσιολογίας (MEDES).
Από το 2018 εργάζεται για τη MEDES ως γιατρός του Ευρωπαϊκού Κέντρου Αστροναυτών (European Astronaut Centre – EAC) της ESA, παρακολουθώντας την υγεία των αστροναυτών κατά την προετοιμασία τους πριν την αποστολή τους, για όσο χρόνο οι αστροναύτες βρίσκονται στο Διάστημα, καθώς και μετά την επιστροφή τους στη Γη.
Ο πρώτος Έλληνας που πέρασε με επιτυχία και τα 6 στάδια της διαδικασίας επιλογής Ευρωπαίων αστροναυτών
Το 2022 αποτέλεσε τον πρώτο Έλληνα που πέρασε με επιτυχία και τα έξι στάδια της διαδικασίας επιλογής Ευρωπαίων αστροναυτών.
Η αγάπη του για τις διαστημικές αποστολές αλλά και για την αστρονομία ξεκινά από παιδί. «Ο Εντγουιν Χαμπλ, ένας από το πιο διάσημους αμερικανούς αστρονόμους, έλεγε ότι για τους περισσότερους ανθρώπους υπάρχει πάντα ένα κάλεσμα.
Για εμένα, λοιπόν, αυτό το κάλεσμα ήταν η αγάπη για το Διάστημα, την αστρονομία και τις αποστολές των αστροναυτών» ανέφερε ο Αδριανός Γολέμης μιλώντας στο ΒΗΜAgazino και την Έρη Βαρδάκη.
Ο ίδιος είχε μιλήσει αναλυτικά για τα στάδια μιας αποστολής. «Αρχικά ξεκινάμε παρακολουθώντας ιατρικά τους αστροναύτες προτού ξεκινήσει μια αποστολή.
Πραγματοποιούμε όλα τα ιατρικά τεστ, τα οποία επαναλαμβάνονται συχνά, ελέγχοντας εάν η υγεία τους βρίσκεται στο αναμενόμενο επίπεδο. Επίσης εποπτεύουμε τα ιατρικά και βιολογικά πειράματα που θα διεξαγάγουν. Αυτό το στάδιο διαρκεί περίπου έναν χρόνο.
Στη συνέχεια έρχεται το δεύτερο στάδιο, που είναι η καραντίνα πριν από την εκτόξευση. Και εμείς ως γιατροί συμμετέχουμε σε αυτή για δύο εβδομάδες, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι οι αστροναύτες δεν θα κολλήσουν κάποια νόσο πριν βρεθούν στο Διάστημα.
Σε αυτή την περίοδο επαναλαμβάνουμε τα ιατρικά τεστ και παρέχουμε κάποια εκπαίδευση, για παράδειγμα να μάθουν ο ένας να κάνει στον άλλον αιμοληψία όταν θα βρίσκονται στο Διάστημα, και φυσικά ετοιμάζουμε τα φάρμακα που θα πάρουν μαζί τους. Η ημέρα της εκτόξευσης, τώρα, είναι η πιο συναισθηματικά φορτισμένη.
Βλέπεις τον άνθρωπο με τον oποίο συνεργάζεσαι για πάνω από έναν χρόνο να βρίσκεται στην κορυφή μιας ρουκέτας που απογειώνεται. Από εκεί και πέρα, μετά την επιτυχή εκτόξευση, ξεκινά το κομμάτι της τηλεϊατρικής, όπου παρακολουθούμε την υγεία τους από συγκεκριμένους σταθμούς. Ο ένας βρίσκεται στο Χιούστον και ο δεύτερος είναι στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστροναυτών στην Κολωνία».
«Αν θέλεις να φτάσεις κάπου, κοίταξε απλά το επόμενο βηματάκι»
«Αν θέλεις να φτάσεις κάπου, κοίταξε απλά το επόμενο βηματάκι», είχε πει ο Αδριανός Γολέμης στη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στους μαθητές Άγγελο Σπιθάκη από το Πρότυπο Γυμνάσιο της Ιωνιδείου Σχολής και την Αναστασία Μαντζιβή από το 9ο Γενικό Λύκειο Πειραιά, κατά τη διάρκεια της τελετής βράβευσης του 2ου Πανελλαδικού και Παγκύπριου Διαγωνισμού Σχολικών Εφημερίδων και Δημοσιογραφίας, περιγράφοντας μια πορεία που χτίστηκε με προσπάθεια, επιμονή και πίστη στον στόχο.
Για εκείνον το πραγματικό στοίχημα δεν είναι μόνο το ταξίδι στο Διάστημα, αλλά όσα αυτό μπορεί να προσφέρει πίσω στη Γη: «Το πιο σημαντικό είναι να κάνουμε σωστά τη δουλειά και να χρησιμοποιήσουμε την έρευνα στο διάστημα για την καθημερινότητά μας στη Γη».
Το απαιτητικό πρόγραμμα της εκπαιδευτικής περιόδου
Η εκπαίδευση του Αδριανού Γολέμη, η οποία εκτείνεται από τον Μάρτιο έως τον Οκτώβριο του 2026, αποτελεί ένα εντατικό πρόγραμμα επιστημονικής και σωματικής προετοιμασίας, απαραίτητο για τη συμμετοχή σε μελλοντικές διαστημικές αποστολές.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει από αεροδιαστημική μηχανική και συστήματα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS) μέχρι ρομποτική, αστροφυσική και προσομοιώσεις διαστημικού περιπάτου σε εργαστήρια ουδέτερης πλεύσης.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στη διαχείριση της ασφάλειας, την επικοινωνία της επιστήμης και την εικονοληψία, δεξιότητες απαραίτητες για τη διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην κοινωνία.
«Είμαστε πλέον σε μια περίοδο που η εξερεύνηση του Διαστήματος αναπτύσσεται ραγδαία σε διαφορετικό πλαίσιο σε σχέση με παλαιότερες εποχές» αναφέρει.
«Στη δεκαετία του ’60 και του ’70 θυμόμαστε ότι ήταν κάτι αρκετά δαπανηρό. Πλέον η εξερεύνηση του Διαστήματος εκτός από τα επιστημονικά πλεονεκτήματα φέρει και πολλά οικονομικά.
Μάλιστα, μια πρόσφατη μελέτη του 2022 έδειξε ότι για κάθε 1 ευρώ που επενδύει μια χώρα στις αποστολές αστροναυτών και ρομποτικής εξερεύνησης παίρνει πίσω 3,4-3,80 ευρώ. Δημιουργούνται θέσεις εργασίας και τελικά αναπτύσσεται τεχνολογία για το Διάστημα, η οποία στη συνέχεια χρησιμοποιείται στη Γη.
Σας δίνω, για παράδειγμα, τις μικρές κάμερες που έχουμε στα κινητά μας. Αυτός είναι ο λόγος που σήμερα και πιο μικρές χώρες έχουν μπει σε αυτό το πεδίο. Και νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία και για την Ελλάδα να το πράξει».
